…politici by mali ísť proti väčšine svojho vlastného národa.
– Magda Vášáryová
Niektoré osobnosti síce nie sú filozofmi, no analýza ich názorov si pre ich širší spoločenský dosah zaslúži poriadnu filozofickú a politologickú analýzu. Obzvlášť ak ešte stále majú možnosť doslova troviť spoločnosť svojimi ehm… názormi. Čo dôležité povedala Magda Vášáryová v rozhovore s Jeňom čili Evženom Kordom (známym aj ako Eugen Morda v podaní herca Petra Sklára), preslulého citátom „vyzerám ako chuj“.
Tieto vysoko filozoficky zdatné bytosti spolu viedli dialóg, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani T. G. M. s Karlom Čapkom. 41 minútová psychická drenáž ukazuje to najhoršie, čo produkuje tzv. slovenská elita, tí lepší, tí progresívni, a v skutočnosti demaskuje ich filozofické postoje založené na elitárskom pohŕdaní vlastným národom a jeho záujmami. Nuž, žena, ktorá z malomeštiackých pozícií nazýva dominantnú časť národa spodinou len preto, že nemá názor ako ona, si zaslúži pozornosť tohto blogu. A nie je to z pomstichtivosti, na ktorú sa pani Magda hneď v úvode odvoláva. Je to iba prirodzená intelektuálna potreba človeka vyjadriť sa k hlúposti, ktorá sa povýšenecky prezentuje za múdrosť.
PANI MAGDA NIKDY NEDOVOLENKUJE
Svoj erudovaný prejav započala múdrym citátom, vraj Poliakov, teraz ku.va my. Najmúdrejšia z najmúdrejších dodáva, že ľudia, ktorí v súčasnosti vládnu nič nevedia a sú to vraj ľudia štvrtej cenovej skupiny v slovenskej krčme.
Nuž, len tak mimochodom, premiér SR má titul docent práva. Filozofka Magda hovorí o deštrukčnosti, k čomu Jeňo dodáva ironicky, že slogany o odpustení iniciovali údajne Smeráci, ktorí to nedokázali. Jeňovi by som rád pripomenul, že teatrálne gestá o odpúšťaní, zvolávanie okrúhlych stolov a pod. spustil aj hlavný ideológ progresivizmu Michal Šimečka, ktorý ronil krokodílie slzy, na čo mu správne Romana Tabak povedala počas tlačovky: Už ste spokojní? Pani filozofka Magda sa následne krásne freudovsky preriekne, že kultúrna obec na Slovensku sa zaujíma iba sama o seba. Nuž, to je v skutočnosti pravda, ak sa teda bavíme o tých, ktorí sa samozvane nazývajú kultúrnou obcou, teda ak hovoríme o sekte progresívno-liberálnych umelcov, ktorí vylučujú každého, kto nemá názor ako oni. Citujem: „…nakoniec ani kultúrna obec sa nezaujíma sama o sebe, vždy len jednotlivec, ja som dostal, a to že ty nedostaneš štátnu podporu, to je jedno…“ No, presne takto fungoval Fond na podporu umenia.
SPOR O SLOVENSKÉ DEJINY – ŠTÚROVCI AKO TVORCOVIA ROZPRÁVKY
Tí, čo majú moc, vás vystrkujú nielen na okraj dejín, ale aj mimo spoločnosti. VM
Zaujímavou časťou je obnovenie sporu o slovenské dejiny, ktorý začal v šesťdesiatych rokoch už národný umelec Vlado Mináč.
Vášáryová hovorí: „To že sme nemali slovenských kráľov… mali sme Poliakov, Jagelovcov a tak ďalej, rozumiete… aby sme sa stali súčasťou uhorských dejín, pretože veľká časť sa odohrávala na slovenskom území, a my nie a nie…“
No práve pani Magda. Odohrávali sa na našom území, ale neboli to naše dejiny. Boli to dejiny o nás, ale bez nás. Slováci totiž neboli právoplatný politický národ. Politickým národom sme sa stali len vďaka štúrovcom, špeciálne vďaka Štefanovi Markovi Daxnerovi, šľachticovi, ktorý bojoval proti feudalizmu.
To pochopil už Vladimír Mináč v Dúchaní do pahrieb. Slováci neboli uznaní ako právoplatní spolutvorcovia dejín. Ale pani Magda ide ďalej.
Podľa pani Magdy potrebujeme novú rozprávku, pretože za všetko zlé môžu štúrovci. Nuž, milá pani Magda. Veď boli to práve štúrovci, ktorí cez Žiadosti slovenského národa a Memoranda národa slovenského vytvorili vôbec prvý kultúrno-politický program Slovákov. Je mi jasné, že mená ako Štefan Marko Daxner či Ján Francisci vás evidentne nezaujímajú, lebo podľa vašich slov „tvorili romantickú rozprávku“, no nebyť tejto „rozprávky“, slovenský národ možno neexistuje. Táto rozprávka údajne obsahuje ingrediencie – že nič nevieme, sme potomkovia nevzdelaných ľudí (čiže zrejme myslela post-sedliaci), všetci sme chudobní príštipkári, že sme malí a nedôležitý, čo vraj Fico často hovorí a treba sa toho vzdať.
Byť chudobný (nie vlastnou vinou) však nie je hanbou. Podľa Magdy sú SNP a Dzurindovsko-Mikloškovské reformy (rozumej masová rozkrádačka národného majetku po roku 1989 na rovnakej úrovni ako ozbrojený odpor proti fašizmu) pozitívne momenty dejín udržujúce stabilitu strednej Európy.
Mimochodom, vážená pani Magdaléna. Veď práve Dzurindovsko-Miklošovské reformy tú chudobu vytvorili, pretože generovanie nerovnosti znamená nárast chudoby. Mýtus Adama Smitha o bohatstve národov, mýtus, ktorý vy neoliberáli uznávate, či už v evanjeliách podľa Missesa, Hayeka či Nozicka, v generovaní kapitálu či kapitálotvornej vrstvy skončí vždy tak, že malá skupina bohatých žije na úkor väčšiny chudobných. Ale to, že sa pani Magda posmieva slovenskej chudobe, resp. že ju zľahčuje, iba ukazuje jej paničkovské maniere, ktoré tak krásne odhalil Eduard Chmelár v relácii Na telo. Opísal tieto maniere ako prejav malomeštiactva, aj v kontexte toho ako sa naváža do voličov, a vlastne všeobecne väčšiny slovenského národa.
Kovačič: Ľutujete svoj nedávny výrok, že citujem Robert Fico so Smerom sa stotožňuje s hľadaním voličov medzi nesystémovými voličmi alebo vyslovene spodinou?
pani Magda: Ja som to povedala a stojím si za tým.
Kovačič: Čiže nie.
A teraz zacitujem skutočného filozofa slovenských dejín, klasika, ktorého Robert Fico uznáva a bol pri odhalení jeho busty:
„Viem, že náš prínos do dejín sveta je skromný. Ale ak sa raz budú merať dejiny civilizácie spravodlivo, čo značí podľa práce, ktorú kto do nich vložil, potom sa nemusíme báť: narobili sme sa aj vyše práva. … Plebejský prízvuk slovenskej politiky, to je náš vklad do dejín strednej Európy: to je čarovný opasok, z ktorého národný pohyb čerpal silu: to je aj naše hrdé dedičstvo.“
Magda ďalej hovorí: „…štúrovci bez aút, bez mobil, vytvorili národnú kultúrnu rozprávku, my sme to mohli tiež dokázať…“
Pani Magda, ktorú svojho času oceňoval sám Miroslav Válek vyznáva iné hodnoty. Hodnoty európskej rozprávky. Keď budeme EURÓPANIA, budeme šťastní, bohatí, progresívni, skvelí. Chlapi si dajú ružové sukne, ženy sa oháknu do chlapských vyťahaných hadrov a všetci si vyvesíme dúhové vlajky, aby všetci skončili pod tyrkysovo-žltou vlajkou v zákope.
Sme v prvom rade Európania, teda nie Slováci či Slovania (čo symbolizuje podľa Magdy drevené chalúpky a kroje), čo však ironicky zarámcuje tým, že Rusi by z nás chceli mať vraj euro-aziatov. Zaujímalo by ma, kde na tento názor pani Magda prišla. Ďalej pani Magda hovorí zrazu o štúrovcoch, Vilikovskom a Lasicovi ako o protestantoch, hoc ešte predtým štúrovcov ironizovala. Nikto nezaznáva prínos evanjelikov do slovenských dejín, ale povedať, že všetci boli len protestanti je urážkou Bernoláka, Hollého, Fándlyho a mnohých iných, dokonca ateistov či židov, ktorí taktiež tvorili slovenské dejiny.
Napokon sama prizná, že je katolíčka, čo s ironickou poľutovniahodnosťou skonštatuje aj Jeňo. Podľa Magdy je protestantizmus viac individualistickejšie náboženstvo, čo je dôvod prečo je lepšie, lebo veriaci priamo komunikuje s Bohom a nemá prostredníka, teda ako to nie je prostredník s veľkým P. Takže pani Magda je dokonca odborníčka na teológiu a dovolí si súdiť, či je lepší luteranizmus alebo katolicizmus, a vyťahuje staré konfesionálne spory.
VLASTENECTVO ALEBO NACIONALIZMUS?
Kdesi, ktosi konečne napísal, akú to ideológiu Fico vyznáva. Sám to nazýva rustikálnou ľavicou a médiá ho interpretujú ako národného konzervatívca. Už od čias spolupráce s D. Machalom Fico jasne razil fúziu národného a ľavicového. Pani Magda to nevie pochopiť a rozčuľuje sa slovami: „šak aj Fico… Fico teraz hrá nacionalistu… ale je to smiešne, on internacionalista komunistický a potom veľký európan… nacionalisti si nemôžu rozumieť, lebo chce opanovať druhých… „
Nuž, milá pani Magda. Európska únia bol pôvodne mierový a obchodný projekt, ktorý sa posledné mesiace mení na militantný. Je logické, že Robert Fico reaguje na túto zmenu.
Ďalej milá pani Magda, internacionalizmus sa skladá zo slov inter a nation, to znamené, medzinárodná spolupráca alebo spolupráca medzi národmi. Pletiete si šovinizmus s vlastenectvom, čo je však dôsledok toho, že sa vlastenectvo, národovectvo či nacionalizmus považujú takmer za totožné slovo v rôznych jazykoch (nationalism je na anglickej Wikipédii synonymom s národovectvom).
Vlado Mináč to povedal úplne presne. V Kollárovskom osvietenskom duchu spája vlastenectvo s humanizmom:
„...stať sa skutočným Slovákom, úplným Slovákom, značí stať sa bratom všetkých ľudí, taký je aj vznešený odkaz našich dejín. Nemáme takmer nič okrem svojej túžby po spravodlivosti. Božechráň, aby sme spôsobili krivdu, zabudnúc na krivdy vlastné. V tej chvíli by sme zatratili svoju vnútornú opodstatnenosť, svoj najvnútornejší zmysel, ale i schopnosť rezistencie. Vždy budeme malým národom, ale dokiaľ budeme chrániť svoju pravdu, nikdy nebudeme bezmocní. Nie moc, ktorá je pominuteľná, ale duch, ktorý trvá: to je naša cesta, náš zmysel, náš osud…“
A to je práve ten odkaz, kde sa internacionálne spája s národným, na ktorý nadviazal aj Robert Fico, čo vy nedokážete alebo nechcete pochopiť. Napokon svoje erudované filozofické postoje zakončíte vetou: Fico je chudák. Nuž, ak by bol chudák, nestal by sa štvornásobným premiérom a docentom práva. Nezískal by si dôveru
GEOPOLITIKA PANI MAGDY – SERVILNOSŤ ZÁPADU
Filozofia pani Magdy, to sú primitívne a úbohé prejavy elitárstva a malomeštiactva, teda servilnosť tzv. elitám, eurocentristom, poklonkovanie novodobým otrokárom. Zacitujem pani Magdu, v rámci toho poklonkovania, z relácie Na telo: „Vláda musí ustupovať pod tlakom Európskej komisie… pretožeeee… v… jednoducho… podávate stále ďalšie a ďalšie zákony… zásadou dobrej vypočítateľnej, jasnej, slušnej zahraničnej politiky musí byť snaha vzbudzovať dôveru…so svojimi susedmi, svojimi spojencami… toto je kľúčová vec… my nemôžeme si dovoliť v tejto vypätej situácii… aby Slovensko bolo na správnej strane dejín… my sa musíme, musíme bojovať…“ …
…o pár minút neskôr … „…dovolím si protestovať (pozn. proti spolupráci s Maďarskom), štátno-politické a národné záujmy Slovenska sú v rozpore s Orbánom… bola by som veľmi nerada, keby sme stratili Poľsko…“
…a potom inde a v inom kontexte: priateľstvo medzi Ficom a Orbánom, pre mňa je to smiešne, pretože pravý maďarský nacionalizmus znamená, že pre nich Slováci neexistujú, tak isto pre Poľského nacionalistu Slováci tak isto neexistujú…“
Takže sumárne, slúžiť nekriticky Európskej komisii, nepriateliť sa s Maďarmi, lebo nás chcú pohltiť, ale priateliť sa s Poliakmi, ktorí nás chcú vlastne tiež pohltiť, ale tí sú na správnej strane dejín, ergo nenávidia Rusko, ríšu temna a zla. Pani Magda nechce vidieť fakt, že Orbán usiluje o mierové rokovania, v čom je spoločný záujem Slovákov a Maďarov, ktorí odmietajú zomierať na ukrajinskom fronte pre nezmyselnú vojnu.
Ale Magda vo svojich elitárskych postojoch pokračuje ďalej, keď hovorí, že Smeráci budú v EP sedieť v „somárskej lavici“, pretože odmietajú prijať militarizmus a progresivizmus tzv. socialistickej frakcie, skrátka odmietajú ohýbať chrbát. Vraj nemôžu nič urobiť. Pýtam sa však, čo by mohli urobiť, ak by v onej frakcii, ktorá pracuje proti záujmom národov, boli. No, zrejme nič, keďže o všetkom rozhoduje EK. Môžu však poukazovať na to, ako je celý systém prehnitý a nefunkčný. A aj to je práca.
KONŠPIRÁTORKA MAGDA
Veľa hovoria elitári o konšpirátoroch. Avšak keď sa konšpiruje v ich vlastných radoch, nastane pozoruhodné ticho. „Niečo na neho majú…“ povie s matematickou istotou pani Magda smerom k Petrovi Pellegrinimu v kontexte jeho spolupráce so Smerom. Stačí iba to, že ona je o tom presvedčená. Haló? Kde sú všetci z komisií konspiratori.sk? Kde sú všetci bojovníci proti konšpiráciámi, hoaxom a propagande? Tu stačí domnienka pani Magdy, teda jej subjektívna predstava, že niečo na neho majú. Hotovo. A konšpiruje ďalej o tom, že Pellegrini je proruský, že na neho majú materiály, lebo si to ona myslí. Rozčuľuje sa nad tým, že bude prezidentom tejto vlády a že je za poštátnenie RTVS.
V ďalšej pasáži sa pani Magda rozhodla vysmievať prezidenta Gašparoviča. Podľa pani Magdy (opätovne opakujem, že jednej z prezentovaných „najmúdrejších Sloveniek“), nikam nechodil, s nikým sa nevedel dohovoriť, kde ho postavili, tam stál. A náramne sa zabáva. Najintímnejšia diplomacia sa robí cestou do záchodu, lebo záchody sú odpočúvané, hovorí záverom múdra pani Magda.
Adorovanie však pokračuje smerom k ďalším elitárom. K pozitívnym postavám Magdinho sveta patrí Pavol Demeš, organizátor farebných revolúcií. Človek, ktorému skrátka môžeme byť vďační za každý bordel, chaos, rozvrat ktorý sa udeje. Kde je Demeš, tam je zlo.
Pre tých, ktorí nevedia, zopár citácií… Demeš mal vplyv aj pri zakladaní Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku (SFPA). Francúzsky týždenník Le Nouvel Observateur v roku 2005 napísal: „S desiatkami predstaviteľov demokratických brigád, brigád nového typu (akýchsi amerických Che Guevarov) sme sa stretli v Belehrade a Tbilisi, a taktiež v Bratislave a Kyjeve. Detailne nám popísali svoje recepty na zvrhnutie postkomunistických diktatúr. Najskúsenejší z nich sa volá Pavol Demeš.“ Ten podľa neho „v roku 2000 tajne koordinoval program zahraničnej pomoci vzbury proti Miloševičovi“ a spolu s inými „šampiónmi slobody“ sa mal podieľať aj na zvrhnutí ďalších vodcov vývozom „unikátneho know-how, pozostávajúceho zo sofistikovanej zmesi nenásilnosti, marketingu a fundraisingu (zberu prostriedkov)“. Spolu s Mikulášom Dzurindom či Karlom Schwarzenbergom sa stáva členom The European Council on Foreign Relations (ECFR).
Zakonšpiruje si aj o spisovateľovi Banášovi ako o akejsi temnej postave. Tajuplne povie, že vie niečo o jeho minulosti a poslala ho domov. „Videla som jeho spis, ja viem kto to je…,“ prehovorí tajuplne Magda. Na záver konšpiruje o Robertovi Ficovi v kontexte toho, že tu vlastne vládne SNS. Nonsens. Záver rozhovoru ide viac menej do stratena.
SUMA SUMÁRUM
Takže zhrňme si postoje pani Magdy. Treba teda byť pokrokovejší, európskejší, progresívnejší, militantnejší. Pápežskejší než pápež, poturčenejší než Turek. Skrátka musíme vytvoriť novú rozprávku, ktorý zaprie emancipačné snahy štúrovcov, zaprie dejinnú kontinuitu Slovenska, príjme cudzie dejiny za svoje, zaprie slovenskú identitu, a urobí z nás „moderných Európanov“ vyznávajúcich ideológiu 71 pohlaví, Dzurindovsko-Mikošovské reformy a privatizáciu, cenzúru internetu, vojenské riešenie konfliktov a predovšetkým sebalynčujúci model autošovinizmu. To je v skratke filozofická vízia pani Magdy. Veď napokon, tento koncept vystihuje jej vlastná veta: Politici by mali ísť proti väčšine svojho vlastného národa.
nénika Magduška ? Che che, bez starého... ...
- mne sa jeho múdre slová zdajú veľmi trefné... ...
Citovať Palárika je nezmyselné. Ja som pani... ...
Tá pani asi potrebuje neustále "svetlá... ...
Ktoré zviera má najväčšiu ...... ? predsa ... ...
Celá debata | RSS tejto debaty